Relacja ze spotkań w garażu.
Dziękuję wszystkim moim rozmówcom: Paulinie Pik, Joannie Gilowskiej, Michałowi Gabryelowi, Jarosławowi Rudyi, Karolowi Korpeckiemu, Mikołajowi Pieńko, Adamowi Palecznemu, Łukaszowi Wachowi, Jarosławowi Klary oraz całemu zespołowi AGH Racing za zorganizowanie naszych spotkań, otwartość i ciepłe przyjęcie.
Garaże zespołu AGH Racing odwiedziłam późnym wieczorem, spodziewając się raczej spokojnych rozmów w ciszy. Nic bardziej mylnego – członkowie organizacji często spędzają tam wiele godzin nawet do nocy, dbając o każdy najmniejszy aspekt konstrukcji, nad którą wspólnie pracują. Są najlepszym przykładem na to, że na pasję zawsze znajdzie się czas.
Garaże zespołu AGH Racing odwiedziłam późnym wieczorem, spodziewając się raczej spokojnych rozmów w ciszy. Nic bardziej mylnego – członkowie organizacji często spędzają tam wiele godzin nawet do nocy, dbając o każdy najmniejszy aspekt konstrukcji, nad którą wspólnie pracują. Są najlepszym przykładem na to, że na pasję zawsze znajdzie się czas.
„Jest tu mnóstwo osób, którym zależy, są zaangażowani i ambitni. Dla takich ludzi jestem w tym zespole.”
– Adam
„To jest fascynujące! Bo dlaczego ci ludzie by tu byli? Większość z nas studiuje, pracuje, wielu ma już dyplom inżyniera i praktycznie spędza tu drugi etat.”
– Michał
Zespół AGH Racing tworzy ponad 100 osób. Organizacja równolegle rozwija aż trzy technologie, z którymi bierze udział w międzynarodowych zawodach Formula Student. Początki działania teamu skupiały się na bolidach spalinowych, a kilka lat temu dołączyły do nich bolidy elektryczne. Zbudowany w 2018 roku i nazwany na cześć patrona Akademii Górniczo-Hutniczej Stanisław był pierwszym elektrykiem w Polsce, a jego następca, bolid Lem – jako pierwszy tego typu polski projekt – pomyślnie przeszedł wymagającą kontrolę techniczną na zawodach. Podobne osiągnięcia zespół zdobył z bolidem autonomicznym skonstruowanym w 2022 roku. To auto również było pionierskim przedsięwzięciem w skali kraju i już na jednych z pierwszych zawodów sędziowie uznali jego zgodność ze skomplikowanym regulaminem.
Na zawodach Formula Student zespoły rywalizują w konkurencjach statycznych i dynamicznych. Na te pierwsze składają się Engineering Design (prezentacja technologii bolidu), Cost and Manufacturing (przedstawienie kosztorysu bolidu) oraz Business Plan Presentation (symulacja firmy, która stara się pozyskać finansowanie dla swojego projektu). Dla bolidów spalinowych i elektrycznych konkurencje dynamiczne to Skid Pad (jazda po torze w kształcie „ósemki”), Acceleration (przyspieszenie), Autocross (sprint bez wcześniejszej znajomości toru), Efficiency (wydajność) oraz Endurance (wyścig główny). Jedyną zmianą w przypadku bolidów autonomicznych jest konkurencja Trackdrive zamiast Endurance, która również sprawdza możliwości konstrukcji na dłuższym dystansie1.
Najnowsze sukcesy zespołu AGH Racing:
Praca zespołu jest bardzo intensywna, ponieważ bolidy po roku tracą ważność i nie mogą już startować w rywalizacji na zawodach. W każdym sezonie obowiązują też nowe regulaminy, które wymagają skonstruowania auta od zera. Działanie rozpoczyna faza projektowania, która po kilku miesiącach przechodzi w fazę wykonawczą. To sprawia, że na efekty swoich starań członkowie teamu muszą cierpliwie czekać przez niemal rok. Cały ten czas spędzają na poprawkach i ulepszaniu nawet najmniejszych części. Ich praca jest zatem ciągłym odkrywaniem nowych rozwiązań i rozwiązywaniem nowych problemów. Humorystycznie twierdzą, że jedyną rzeczą, która powtarza się codziennie, jest to, że coś się psuje.
Na zawodach Formula Student zespoły rywalizują w konkurencjach statycznych i dynamicznych. Na te pierwsze składają się Engineering Design (prezentacja technologii bolidu), Cost and Manufacturing (przedstawienie kosztorysu bolidu) oraz Business Plan Presentation (symulacja firmy, która stara się pozyskać finansowanie dla swojego projektu). Dla bolidów spalinowych i elektrycznych konkurencje dynamiczne to Skid Pad (jazda po torze w kształcie „ósemki”), Acceleration (przyspieszenie), Autocross (sprint bez wcześniejszej znajomości toru), Efficiency (wydajność) oraz Endurance (wyścig główny). Jedyną zmianą w przypadku bolidów autonomicznych jest konkurencja Trackdrive zamiast Endurance, która również sprawdza możliwości konstrukcji na dłuższym dystansie1.
Najnowsze sukcesy zespołu AGH Racing:
- 2021: III miejsce w konkurencji Acceleration i Business Plan Presentation w Hiszpanii
- 2022: IV miejsce w konkurencji Trackdrive w Hiszpanii
- 2022: I miejsce w konkurencji Business Plan Presentation w Czechach
- 2023: II miejsce w konkurencji Autocross, II miejsce w konkurencji Skid Pad i III miejsce w konkurencji Acceleration w Czechach
Praca zespołu jest bardzo intensywna, ponieważ bolidy po roku tracą ważność i nie mogą już startować w rywalizacji na zawodach. W każdym sezonie obowiązują też nowe regulaminy, które wymagają skonstruowania auta od zera. Działanie rozpoczyna faza projektowania, która po kilku miesiącach przechodzi w fazę wykonawczą. To sprawia, że na efekty swoich starań członkowie teamu muszą cierpliwie czekać przez niemal rok. Cały ten czas spędzają na poprawkach i ulepszaniu nawet najmniejszych części. Ich praca jest zatem ciągłym odkrywaniem nowych rozwiązań i rozwiązywaniem nowych problemów. Humorystycznie twierdzą, że jedyną rzeczą, która powtarza się codziennie, jest to, że coś się psuje.
„Geometria zawieszenia, szczegóły ustawienia auta, precyzja działania... Fascynuje mnie, jak mała zmiana, która może nie wyglądać poważnie, wpływa na zachowanie bolidu.”
– Jarosław Rudyi
„Cały proces projektowania, wytwarzania, sprawdzania, czy jeden element współgra z pozostałymi, zdecydowanie uczy pokory.”
– Mikołaj
Zapytani o motywację, członkowie zespołu zwracali uwagę na fizyczny aspekt pracy. Opisywali satysfakcję przy wzięciu do ręki części, którą niedawno jeszcze projektowali czy dumę ze zrozumienia i ulepszenia działania bolidu. Momentem wzbudzającym dużo emocji jest ostateczne łączenie części i nazywane przez team „stawianie bolidu na koła”. To podsumowanie całej ich dotychczasowej pracy, któremu towarzyszy sporo stresu związanego z konstrukcją, a także z wyczekiwanym efektem pracy podzespołów.
„Czuję satysfakcję, że sam zrobiłem coś, czego nikt jeszcze wcześniej nie zbudował.”
– Jarosław Klary
„W tym roku poświęciłem dużo czasu, żeby bolid spalinowy dopracować elektrycznie. Gdy zobaczyłem, jak stanął na koła i wystartował w zawodach – był sprawny, ślicznie wyglądał... Nigdy w życiu nie czułem się tak dumny z jakiejkolwiek pracy, jaką wykonałem.”
– Michał
„Co tydzień przy testach zastanawiasz się, jak wypadnie twój podzespół. Nikt nie chce zawieść pozostałych.”
– Jarosław Rudyi
Adrenalina skacze już przy cotygodniowych testach, ale to zawody są sprawdzianem dla całego teamu. Te najbardziej prestiżowe odbywają się latem w Europie i trwają kilka dni. AGH Racing co roku odwiedza 3-4 kraje, by wziąć udział w rywalizacji m.in. na torach Formuły 1. W tym roku zawody pierwszy raz zagościły też w Polsce. Najczęstszą formą kwalifikacji są quizy rekrutacyjne, gdzie organizatorzy sprawdzają znajomość regulaminu oraz wiedzę inżynierską i programistyczną zespołów.
Czasu na zwiedzanie lub odpoczynek pod namiotem w czasie wyjazdu nie ma jednak zbyt wiele – zawody to bardzo intensywne dni dla uczestników. Członkowie zespołu AGH Racing z ekscytacją jednak wspominali pracę od rana do nocy i szybkie naprawy bolidu zaczynające się od wymiany pojedynczej części, a kończące na rozbieraniu połowy konstrukcji, byleby zdążyć przed finałem konkurencji. Do tego dochodzi fakt, że podczas rywalizacji bolidem kieruje człowiek i pozostała część ekipy martwi się również o niego. Niektórzy podkreślali, że przeżycie takiej dawki stresu i adrenaliny sprawia, że późniejsze problemy, zwłaszcza zawodowe, stają się mniej straszne i łatwiej jest sobie z nimi radzić.
Czasu na zwiedzanie lub odpoczynek pod namiotem w czasie wyjazdu nie ma jednak zbyt wiele – zawody to bardzo intensywne dni dla uczestników. Członkowie zespołu AGH Racing z ekscytacją jednak wspominali pracę od rana do nocy i szybkie naprawy bolidu zaczynające się od wymiany pojedynczej części, a kończące na rozbieraniu połowy konstrukcji, byleby zdążyć przed finałem konkurencji. Do tego dochodzi fakt, że podczas rywalizacji bolidem kieruje człowiek i pozostała część ekipy martwi się również o niego. Niektórzy podkreślali, że przeżycie takiej dawki stresu i adrenaliny sprawia, że późniejsze problemy, zwłaszcza zawodowe, stają się mniej straszne i łatwiej jest sobie z nimi radzić.
„Taki budujący stres, który u sportowców pojawia się na moment przed wyjściem na kort czy boisko, u nas jest na chwilę przed zawodami.”
– Mikołaj
„Zawody to fajny wyjazd do innego kraju, ale też działanie od rana do wieczora. Bywa dużo stresu i bardzo dużo pracy, ale to jedno z lepszych doświadczeń w moim życiu. Niesamowite jest, jak nasz zespół potrafi sprawnie pracować pod presją.”
– Joanna
Działanie w zespole AGH Racing to zdobywanie przede wszystkim wiedzy technicznej, jednak oprócz konstruowania bolidu członkowie nierzadko budują tam też siebie. Wielu członków ma nadzieję kontynuować podobne działania w pracy zawodowej. Podkreślali również istotność umiejętności miękkich, jakie rozwinęli podczas wspólnego działania – praca zespołowa wymaga przecież dobrej komunikacji czy sprawnego rozwiązywania konfliktów.
„To jest bardzo kreatywna i rozwijająca praca. Nikt tu nie przychodzi z gotową wiedzą, jak zbudować najszybsze auto – tutaj się uczymy, to miejsce zachęca do samorozwoju.”
– Karol
„Budowanie bolidu nauczyło mnie, że nie trzeba się poddawać, a problemy zawsze da się rozwiązać.”
– Łukasz
To właśnie dzięki dobrze zbudowanemu zespołowi grupie ponad 100 osób udaje się osiągać coraz większe sukcesy i mierzyć coraz wyżej. Aktualnie oprócz zawodów europejskich AGH Racing przygotowuje się również do rywalizacji w Stanach Zjednoczonych. Obserwując pracę teamu w ich garażu, patrząc na ich zapał i chęć ciągłego rozwoju, pozostaje jedynie trzymać kciuki za dobre wyniki – resztę sukcesu z pewnością zbudują sami.
Przypisy:
1. Z dokładnym opisem konkurencji można zapoznać się na stronie: http://www.racing.agh.edu.pl/o-nas/#fstudent
1. Z dokładnym opisem konkurencji można zapoznać się na stronie: http://www.racing.agh.edu.pl/o-nas/#fstudent