Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Kwartalnik | Bieguny

Sztuka Rozwoju Osobistego

Sztuka rozwoju osobistego jest rzeczą bardzo złożoną oraz ważną, ale jednocześnie trudną do realizacji. Ma ona dość szerokie spektrum działalności. Odważyłabym się o porównanie jej do zdobycia bieguna polarnego, który tak jak zmiany w życiu, wydaje się na pierwszy rzut oka trudny do osiągnięcia. Na pytania w wywiadzie z Kołem Naukowym Rozwoju Osobistego opowiadają Maria Wolak, Prezes KNRO oraz Natalia Ciosmak, Wiceprezes ds. Public Relations KNRO z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. 

Do tego artykułu posłuchaj utworu z naszej playlisty: Mrozu - 1000m nad ziemią

Jesteście pierwszym kołem spoza Akademii Górniczo - Hutniczej,  z którym przeprowadzamy wywiad do naszego kwartalnika! Zgłosiliście chęć na udzielenie wywiadu. Powiecie skąd taka inicjatywa ?
Natalia: Z tego, co pamiętam, to zgłosiła nas jedna z naszych dawnych członkiń koła, Marta. Jednak uwielbiamy takie inicjatywy studenckie i bardzo lubimy nawiązywać nowe znajomości z innymi kołami, więc uważamy, że ten wywiad może być świetną tego typu współpracą.

Jakie były pobudki do powstania koła?
Natalia: W roku 2011 Robert Szydło, który jest obecnym opiekunem koła, stwierdził, że chciałby założyć koło naukowe. Jego członkowie byliby sami odpowiedzialni za własne kształcenie się oraz przekazywaliby zdobytą wiedzę dalej - tak zwanie "studenci studentom", czyli jeden z naszych filarów działania. Robert stwierdził, że nie będzie samemu zakładał koła. Postanowił odezwać się do Marka Koczyńskiego, czyli obecnego konsultanta Zarządu KNRO, z którym dobrze mu się współpracowało. Gdy się skontaktowali, okazało się, że Marek ma podobne plany! Stworzyli więc wspólnie koncepcję Koła Naukowego Rozwoju Osobistego - koła, które jak najmocniej będzie wspierało rozwój studentów. Opiekunem koła zgodził się zostać ówczesny promotor Roberta - dr Jarosław Piwowarczyk. Spotkanie założycielskie odbyło się 9 listopada 2011 - tak więc za rok odbędzie się dziesięciolecie działalności!
 
Wydajecie się bardzo interesującym kołem. Opowiedzcie o waszej działalności na uczelni. 
Natalia: Zacznę może od najbliższego nam czasu. Można było nas zobaczyć na kampusie Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w sierpniu i wrześniu, gdy pomagaliśmy Działowi Nauczania z rekrutacją. Nasze działania opierały się o pomoc w dokumentacji dotyczącej rekrutacji osób na licencjat lub magisterkę. Jeśli chodzi o czas, gdy działaliśmy normalnie na uczelni, to zacznijmy od projektu Badania KNRO. Prowadzony był przez nas Research Corner, gdzie uczestnicy spoza koła, ale również i członkowie KNRO, wypełniają ankiety, które służą nam jako narzędzie do pozyskiwania danych potrzebnych do badań. Towarzyszą temu również liczne konkursy. Organizowaliśmy także Szkolenia Językowe, które najbardziej można było zauważyć na uczelni, ponieważ odbywały się one w salach wykładowych, zaraz po zakończonych zajęciach studentów. 

A czy poza uczelnią również można zauważyć waszą działalność w Krakowie?
Maria: Oczywiście! Odbiór przez ludzi jest bardzo pozytywny, ponieważ można zauważyć, że uczestnicy są z różnych uczelni, nie tylko z UEK-u. Szkolenia Językowe jest naszym największym projektem i w związku z tym jest on najbardziej widoczny, natomiast jednak rzeczywiście ściąga zainteresowanie studentów z całego Krakowa, a nawet szerszej. Zważywszy na to, że przy obecnej sytuacji w kraju nie trzeba dojeżdżać na kursy, więc zdobyły one jeszcze większą popularność niż dotychczas. W wydarzeniach organizowanych przez Trenerów KNRO, BusinessWomen, Badania KNRO itd. biorą udział osoby z innych uczelni jako słuchacze, natomiast w projektach takich jak Liga czy Szkolenia Językowe również jako nauczyciele. Powiedziałabym, że mamy wśród studentów bardzo szeroki pole do popisu i to nie tylko w krakowskich uczelniach. Nasze konferencje są otwarte na uczestników z innych uczelni. Przykładowo, teraz na Naukowym Pożegnaniu Wakacji mieliśmy prelegentów z 12 jednostek akademickich z całej Polski!

Jakie projekty realizujecie na chwilę obecną? 
Maria: Realizujemy 6 projektów. Są to Badania KNRO, BusinessWomen, Case Club, Szkolenia Językowe i Trenerzy KNRO. Najnowszym projektem jest Liga Rozwoju. Należy zaznaczyć, że nigdy nie mamy ograniczeń co do szkoleń, więc każda zainteresowana osoba może słuchać i uczestniczyć.

Możecie opowiedzieć, o czym są poszczególne projekty ?
Maria: Projekt Trenerzy KNRO organizują głównie szkolenia z zakresu kompetencji miękkich, a ponieważ wierzymy, że kompetencje miękkie to jednak przyszłość rynku pracy, to temat jest na czasie. BusinessWomen zajmuje się tematyką kobiet w biznesie i skupia się na empowermencie kobiet, więc jest to bardzo aktualna rzecz. Zajmuje się on również tematyką wspierania kobiet w biznesie. Szkolenia Językowe mają za zadanie pomóc poprawić umiejętności studenta w zakresie wybranego języka obcego lub zachęcić go do poznania kolejnego języka. Natomiast Liga Rozwoju jest to projekt, który wykorzystuje mechanizm grywalizacji. Tworzy środowisko edukacyjne w internecie, gdzie uczestnicy mogą rozwiązywać testy, niczym na zasadzie konkursów i zajmować miejsca w rankingach.


Natalia: Warto dorzucić, że Liga Rozwoju, która polega na tworzeniu lig tematycznych. Trwa ona określony czas i jest prowadzona przez dwóch prowadzących, którzy tworzą zadania. Są one codziennie dodawane i wyświetlane są przez dobę. Uczestnicy tego kursu wypełniaj codziennie te zadania. Badania KNRO są dla ludzi ciekawych świata. Tak jak wcześniej wspomniałam, organizujemy Research Corner, czyli wydarzenia, podczas których zbieramy dane. Przygotowujemy wystąpienia konferencyjne oraz artykuły, dzięki którym wyniki naszej pracy mają szansę ujrzeć światło dzienne. Case Club jest to pośrednik między studentami a biznesem. Stwarzamy studentom możliwość zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce oraz w stawianiu pierwszych kroków w dostaniu pracy poprzez współpracę z firmami. Organizujemy również  CASE STUDY, czyli studium przypadków - wydarzenie, podczas którego studenci dostają do rozwiązania realny zaistniały problem w firmie.

Czy student AGH ma możliwość uczestniczyć w Waszych Szkoleniach Językowych?
Maria: Nasze szkolenia generalnie są otwarte na wszystkich studentów. Szkolenia Językowe są na wysokim poziomie, jednak wciąż dążymy do doskonałości. Na ten moment możemy się pochwalić bardzo szerokim wachlarzem możliwości, dlatego że oferujemy języki z całego całego świata. W każdej edycji jest ich około dwudziestu, więc jest to dość szeroka oferta. Zajęcia prowadzone przez native speakerów, a więc środowisko jest coraz bardziej międzynarodowe, przez to coraz więcej studentów zapisuje się na kursy. Liczba kursantów w ostatniej edycji oscyluje w okolicy 400. osób. Te liczby są coraz większe, co wskazuje na zapotrzebowanie na takiego rodzaju kursy.

Możecie rozwinąć temat BusinessWomen? Podejrzewam, że jest to intrygujący temat, nie tylko dla mnie.
Maria: Oczywiście! BusinessWomen powraca w tym roku akademickim w wielkim stylu. Obecnie są planowane 3 główne działania. Pierwszym działaniem jest podcast, w którym będą prowadzone wywiady z kobietami pracującymi na stanowiskach kierowniczych m.in. w nauce, biznesie itp. Po drugie wydajemy gazetę z okazji dnia kobiet. Będzie to czasopismo stworzone przez studentki dla studentek, na różne tematy związane szeroko z tematyką kobiecą oraz biznesową. Jako trzecie przeprowadzimy serię szkoleń dla studentek, która ma być zorganizowana z końcem semestru. Będą to szkolenia z zakresu kompetencji miękkich, które mogą pomóc młodej kobiecie w pracy.

Zauważyłam, że macie również “opcję” bycia Trenerem. O co w tym chodzi?
Maria: Nasi Trenerzy prowadzą bardzo szeroki wachlarz szkoleń m.in. kompetencje autoprezentacji, zarządzanie sobą w czasie, planowanie i organizacja, wystąpienia publiczne, emisja głosu, negocjacje itd. szeroka tematyka z zakresu zarządzaniem zespołem i projektem. Są to dość ważne tematy, o których się mam wrażenie, że się mało mówi. 
Trenerzy uczą się tych wszystkich kompetencji związanych z prowadzeniem szkoleń. Ten program jest podzielony na 3 etapy. Są to tak zwane ścieżki. Będąc na pierwszej ścieżce, kandydaci uczą się podstaw, na drugiej prowadzą już swoje własne szkolenia, natomiast na trzeciej zajmują się całymi cyklami szkoleniowymi. 
Celem projektu jest kształcenie profesjonalnych trenerów biznesu, a więc właśnie osób, które znają się na kompetencjach miękkich i potrafią przekazać tę wiedzę innym.


W naszym kraju panuje teraz pandemia. Jak wygląda wasza działalność w tym czasie? Organizujecie projekty online?
Maria: Pandemia nas nie zatrzymała! Na ten moment prowadzimy działalność w formie online i po pewnych modyfikacjach nasze projekty dalej działają tak dobrze, jak do tej pory i dalej się rozwijają. Rekrutacja przebiegła w tym roku z bardzo pozytywnym skutkiem. Po prostu postawiliśmy tylko na działania w sferze online, ponieważ z oczywistych względów nie możemy tego robić teraz na uczelni, w związku z czym nasze rozmowy rekrutacyjne odbywały się przez Zooma. Nasze spotkania, wydarzenia integracyjne oraz szkoleniowe, wszystko odbywało się zdalnie za pośrednictwem Zooma. Jak się okazało sprawdza się to, ponieważ mimo tego, że jesteśmy daleko, to w jakiś sposób możemy się jednak spotkać, wspierać i pracować. Możemy mieć z tego jakąś radość!

Natalia: Może się wydawać, że w dobie pandemii koła naukowe zdecydowanie mniej pracują, ale powiedziałabym, że u nas jest wręcz odwrotnie. Nie tracimy czasu na dojazdy oraz łatwiej jest zebrać dostępności na spotkania z innymi osobami, więc nasze koło w tym roku bardzo szybko się rozwija. Pandemia nie sprawiła, że przestaliśmy działać. 

Z własnego doświadczenia wiem, że przez naukę zdalną obowiązków studenckich przybyło. W jaki sposób udaje się członkom waszego koła pogodzić obowiązki studenta z działaniem w tak ambitnym kole?
Maria: Nawet najlepszy zespół ma czasem kryzysowe momenty, jednak mam wrażenie, że całkiem nieźle radzimy sobie z godzeniem naszych obowiązków. Mam wrażenie, że nasi członkowie są po prostu bardzo zmotywowani i na tyle widzą sens w tym, co robią, że to jednak wszystko jakoś działa. Kiedy wiesz, że robisz projekt, z którego masz satysfakcję, z ludźmi których lubisz, to jest troszeczkę łatwiej to wszystko przetrwać. To jest sposób na przeżycie tych trudnych czasów, jakie aktualnie mamy. Dla mnie koło zawsze było miejscem, w którym mogłam złapać oddech. Wiedziałam, że są tu ludzie których znam i lubię oraz, że robię tu coś, co ma dla mnie sens.

Natalia: Zgadzam się z Marią. Dodam tylko, że tak sobie jakiś czas temu myślałam, co bym zrobiła, gdybym nie była w kole. Gdybym na studiach miała jedynie uczyć się, gdzie często robi się rzeczy, które mogą nas aż tak bardzo nie interesować, to nie czułabym się tak dobrze, jak czuję się teraz, będąc w kole. Mam wrażenie, że robię coś i do czegoś dążę, przy okazji się rozwijając cały czas.

Jak działaliście przed pandemią, kiedy zajęcia odbywały się na salach wykładowych, a studenci funkcjonowali normalnie na uczelni? 
Maria: Do tej pory nasze spotkania i szkolenia odbywały się stacjonarnie, na Uniwersytecie Ekonomicznym. Teraz siłą rzeczy pracujemy online, natomiast pozwala nam to rozszerzyć nasz zasięg, ponieważ możemy prowadzić działania na skalę ogólnopolską. Przykładowo organizujemy teraz zupełnie nowe konferencje naukowe, których wcześniej nie mieliśmy. W ramach wspomnianego przez Natalię projektu Badania KNRO zorganizowaliśmy konferencję online w czerwcu i we wrześniu - Naukowe Powitanie Wakacji oraz Naukowe Pożegnanie Wakacji. Na styczeń planowana jest kolejna konferencja o zasięgu międzynarodowym. W sytuacji, kiedy wróciłoby wszystko do normy, konferencje te odbyłyby się stacjonarnie na uczelni. Szkolenia Językowe, które teraz odbywają się na platformie Zoom, odbyłyby się w salach. Nasze wydarzenia, organizowane przez Trenerów KNRO, czyli szkolenia z kompetencji miękkich oraz wydarzenia organizowane przez projekt Case Club, również odbywały się na miejscu w salach. Liczymy na powrót na uczelni, jednak liczymy się z tym, że jeżeli szybko to nie nastąpi, to będziemy to inaczej rozwiązywać.  

Współpracujecie z innymi uczelniami czy tylko działacie na terenie Ueku?
Maria: Tak jak wspominałam, Szkolenia Językowe jest naszym flagowym projektem, w związku z czym jest objęte honorowymi patronatami rektorów części krakowskich uczelni i w związku z tym zajęcia odbywają się na innych uczelniach, dzięki uprzejmości ich władz. Stacjonarnie zajęcia Szkoleń Językowych odbywały się na 3 wydziałach - na Uniwersytecie Ekonomicznym, na wydziale filologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II. Jedną z naszych kluczowych wartości jest otwartość, w związku z czym cenimy sobie współprace międzyuczelniane. 

Jakie są korzyści z dołączenia do Waszego koła?
Maria: Korzyści jest multum! Przede wszystkim jest to wiedza i doświadczenie. Są to bardzo praktyczne umiejętności, których rzadko nie mielibyśmy okazję opanować gdzie indziej. Chociażby umiejętność jak współpraca z ludźmi, która na pozór jest prosta, a której również trzeba się nauczyć, więc realizacja wspólnych projektów jest tutaj niezłym sposobem. Oprócz możliwości rozwoju, wiedzy i zdobycia doświadczenia, poznaje się mnóstwo ludzi i uczestniczy w wydarzeniach i integracjach. Tak samo, jak prężnie działamy, tak również się integrujmy!  
W normalnych warunkach co roku organizujemy 3 wyjazdy integracyjne, Wigilie, Andrzejki, a także różnej imprezy i spotkania. Myślę, że mamy tak szerokie spektrum działalności, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. Tak jak mówiła Natalia, można tu odkryć swoje zainteresowania. Gorąco wszystkich zachęcam do udziału w naszych wydarzeniach, czy jako słuchacze, odbiorcy. Zachęcam również osoby zainteresowane do spróbowania swoich sił podczas naszych rekrutacji. Po prostu warto dołączyć do organizacji i spożytkować swój czas na studiach, ponieważ z całym szacunkiem, ale aktualnie tytuł magistra lub inżyniera nie jest czymś, co nas wyróżnia w oczach pracodawcy. W związku z tym, mam wrażenie, że jest ważne i będzie coraz bardziej, aby mieć doświadczenie wyniesione spoza toku studiów. W dużej mierze taką funkcję spełnia nasze koło, dlatego że możemy tutaj nauczyć się wielu praktycznych umiejętności, trochę spoza naszego cyklu studiów, więc niewątpliwie poszerza ono horyzonty. 

Natalia: Należy również dodać, że w naszym kole jest możliwość stworzenia i poprowadzenia własnego projektu. Jeszcze rok temu w kole mieliśmy 4 projekty, a aktualnie jest ich 6, więc serdecznie zachęcam do spróbowania swoich sił w naszych szeregach.

Czy również studenci spoza waszej uczelni mogą dołączyć do waszego Koła? 
Maria: Zgodnie z przepisami obowiązującymi na uczelni, 10% członków naszego koła może być spoza uczelni. Na tyle pozwalają nam wytyczne UEK-u.

Dziękuję Wam bardzo, że chcieliście udzielić nam wywiadu do kwartalnika. Jest nam bardzo miło z tego powodu! 

Do tego artykułu posłuchaj utworu z naszej playlisty: Mrozu - 1000m nad ziemią
Playlista do kwartalnika "Bieguny"